איך לחתום על הסכם ממון לאחר הנישואים (בלי להתגרש בדרך)

הסכם ממון הינו מסמך שנועד לקבוע מראש את תוואי חלוקת הרכוש של בני הזוג במקרה של פרידה ופירוק הקשר החוקי ביניהם (נשואים, ידועים בציבור וכו'). על אותו הסכם ניתן לחתום טרם הנישואים אך גם במהלכם. מאחר ומדובר בעניין רגיש, לעיתים עצם השיח, ההידברות, הניסוח והחתימה הסופית על ההסכם עשויים לגרום למחלוקות קשות בין בני הזוג, ריבים ומרמור. בשורות הבאות ניתן לכם מעט טיפים כיצד להעלות את העניין בפני בן או בת הזוג, בדרך לחתימה מוצלחת על הסכם הממון מבלי להיפרד או להתגרש תוך כדי התהליך.

העלו את העניין בצורה הנכונה מול בן/בת הזוג

השלב הראשון והחשוב ביותר בדרך לחתימה על הסכם ממון לאחר נישואין (או בכלל) הוא להעלות את העניין בצורה הנכונה אל מול בני הזוג. במידה ולא תפעלו בצורה נכונה, בני הזוג עשויים להיפגע קשות ולהיעלב, ואף לחשוב כי הינכם בוגדים או מתכננים את יציאתכם לחופשי בצורה אינטרסנטית כזו או אחרת. במידה ואין כך הדבר, הרי שיש להציג את האינטרס המשותף שלכם בקביעת הסכם הממון כך ששני הצדדים מרוויחים. זכרו להדגיש את אהבתכם וחיבתכם אל בן/ת הזוג וציינו את כברת הדרך שעברתם על שלל הנכסים שצברתם יחד ובנפרד ומה יקרה במצב של פרידה. ואכן, במצב של פרידה תהיו טעונים רגשית ולא תוכלו לנסח הסכם בצורה מושכלת וחפה מכעסים, ובסופו של דבר תמצאו את עצמכם בבית המשפט בתהליך ארוך ומתיש נפשית. חשוב לדבר על ההסכם תוך נתינת הדגש להדדיות והאכפתיות שלכם מהצד השני, ובכלל, רצוי להעלות את הנושא לראשונה בשיחה בין חברים או בשיתוף כתבה כזו או אחרת "על הדרך" ולא כפעולה ישירה מדי.

בחירת עורך הדין

הדרך הטובה ביותר לחתום על הסכם ממון היא לערוך אותו ע"י עורך דין אחד משותף, בעל ניסיון רב בעריכת הסכמי ממון וגישור בין בני זוג שמתגרשים. עורך דין שכזה יכול לאפיין ולהציג את שלל ההיבטים של הרכוש המשותף שלכם בעבר, בהווה ובעתיד ולשזור את השיקולים השונים בפרידה הפוטנציאלית שחלילה תקרה. עורך הדין אף יוכל לייעץ לכם עד כמה לנבור בעומק הסכם הממון או להסתפק בהסכם בסיסי יחסית, שמיטיב עם שניכם ונוגע רק לרכוש בסיסי (אינו נוגע בזכויות סוציאליות כגון קרנות פנסיה, מתנות חתונה, נושאי כתובה, זכיות, ירושות ועוד).

גישה נכונה לרצון שלכם לחתום על הסכם ממון ובחירת עורך דין מקצועי שלו אישיות נעימה וכימיה טובה עם לקוחותיו, היא הדרך הנכונה לחתום על ההסכם מבלי להתגרש בדרך. שיהיה בהצלחה!