Clasa

המשפט המנהלי – ברוך ברכה 76-96

שם קורס

המרצה: פרופ' ספיר

חקיקה משנית (1)

ברוך ברכה / משפט מינהלי, (י-ם: שוקן, 97) א', עמ' 76-96

מקור הסמכות:

הצורך בחקיקת משנה והיקפה:

לאור הזליגה של ביצוע ההוראה שניתנה לרשות המנהלתית כך זלגו גם תחומים הנוגעים לעיצוב ההוראות שעליהם לבצע ולאכוף. מעבר זה הוא גם גורם מייעל כמו גם העובדה שהכלים הטכנים והמקצועיים נתונים בידי אותם גופים שיתקינו תקנות שישרתו את ביצוע מטרות החוקים שעליהם הופקדו. סיבות ביטחוניות, קצב פיתוח מהיר במדינת ישראל, ובכלל.

תופעה זו של הפיכת התקנות לרחבות יותר מהחקיקה הראשית היא תופעה אוניברסלית.

הסעד- הכנסת התקינה את המסגרת הכללית ואילו מחוקק המשנה מילא אותה תוכן.

חוק הסיוע המשפטי 1972 החוק עצמו מגדיר עיקרון ובהמשכו מסמיך את שר המשפטים וגורמים נוספים למלאו בתוכן (כגון: הקמת לשכות סיוע, לשכות סעד וכו'). למעשה, כל הוראותיו של חוק זה כפופות לקביעת השר הממונה. וכנ"ל חוק שירותי הסעד 1958. חוק המזונות 1972 וכו'…חוקי המיסים השונים מונחים גם הם ע"י העיקרון "אין מס ללא חוק" כאשר המשמעות בפועל: "יש מס בתקנות".

בארה"ב על אף ס' 1 לחוקה המסמיך את הקונגרס לבדו לחוק, וההסקה לפיה כל מי שאינו קונגרס ומחוקק פועל באופן בלתי חוקתי- המצב דומה. למרות ניסיונות של ביהמ"ש לרכך את הדרישה בחוקה, הלך בית המחוקקים האמריקאי והשתחרר מסמכויות החקיקה, וגם שם עיקר החקיקה היא מנהלתית.

באוסטרליה נקבע ש"אין באצילת סמכויות חקיקה כדי לפגוע במעמד התחיקתי של המוסד המחוקק", ולפיכך השתחרר הפרלמנט מסמכויותיו אלה והעבירם לרשויות המנהל.

בקנדה, המצב בו ישנה האצלת סמכויות אינו בדיעבד.

בצרפת, לרשות המחוקקת הוקצבו סמכויות מוגבלות כאמור בחוקה, ואילו הראשות המבצעת נהנית אף היא מסמכויות חקיקה ראשית ושיורית בתחומים אחרים.

נקודה זו מתממשת גם לאור העובדה שלרשות המבצעת יש השפעה רבה על מלאכת החקיקה, התכנים שיובאו למחוקק, והפרוצדורה החקיקתית, ובהתאם וכתוצאה השפעה גם על התכנים שתוציא הרשות המחוקקת. בנוסף, לרשות המחוקקת אין מערך עזר מקצועי עצמאי ובלתי תלוי שבעזרתו תוכל לפעול וכך היא חייבת להשתמש בשרותי הממשלה.

חוסר המומחיות של חברי בית המחוקקים חותר תחת אישיותו של המשטר הדמוקרטי שעי"כ מועברת סמכותו למנהל ה"מומחה" והמתקדם. (ולכאורה: דמוקרטיה= שלטון העם, ולאו דווקא שלטון מומחים…)

הרשויות המתקינות:

"הרשויות המוסמכות" למעשה גם גוזלות מכוחה של הממשלה עצמה ומעבירות את הסמכות לידי השר ופקידיו. הממשלה תכריע רק בנושאים "עדינים" או בעלי חשיבות עקרונית.

המנהל הוא הנהנה העיקרי מרצונה של הכנסת להשתחרר מנטל החקיקה.

המחוקק המנדטורי, הסמיך פקידים לתקן תקנות, אך המחוקק הישראלי שהשאיל את העקרונות הללו, אינו מסמיך פקידים אך במקביל- לא שינה את הפקודה ואת תקנת ההסמכה למצב ולדרך שבה הוא נוקט בפועל.

Exit mobile version