• חובות הסמינריון כוללת את ההדרכה הנוכחית, ומי שלא היה = חובת הגשת עבודה נוספת
• בנוסף – הדרכות בספריה במועדים שיפורסמו בנפרד
• מטרת הקורס הסמינריוני – ביצוע מחקר בפועל, תוך קשר אישי עם המרצה, וניהול דיון מעמיק בסוגיה מסוימת.
• מטרות הסמינריון:
o יצירת מסגרת קטנה, במטרה להבטיח רמת דיון גבוהה
o הכנה לכתיבת עבודת מחקר אקדמית – עבודה סמינריונית
• הדרישות מהעבודה :
o הפגנת רמה אקדמית גבוהה, הפגנת ידע משפטי
עבודת מחקר אקדמית
o הפגנת מקוריות
בשונה מאיסוף של ציטוטים מפסקי דין ומאמרים
יש להעלות טיעון משפטי מקורי ולהוכיחו באמצעות החומר הקיים
לא נדרשת רמה של מאסטר או עבודת דוקטורט חדשנית
נדרשת טענה, כולל טענה שאחרים כבר טענו, ולהראות התקדמות הטיעון
o הפגנת רמת ניסוח ויכולת התבטאות
שימוש בשפה יפה
• העבודה היא עבודה אישית, לא תורשה עבודה בזוגות/שלשות.
• מבנה העבודה
o מטרה, נושא, העלאת שאלה משפטית
צריך לשאול שאלה קונקרטית
מטרה/שאלה זו צריכה ללוות את כל העבודה
לדוגמא:
• האם דיני נזיקין יכולים לסייע בפתרון עבירות מחשב ?
כזכור, לא צריך שאלה מקורית
בתחילת הדרך סביר שיש השערה, וצריך או להוכיח אותה או להתאים את השאלה במהלך העבודה, או להפריך את ההשערה
o איתור החוט הראשון לתחילת העבודה
בשלב הראשון – לערוך דיונים וסיעורי מוחות
לפנות למרצה הסמינריון, להעלות כיוונים, לבקש חוקים/פסיקה/מאמרים וכו' – והוא יפנה למקורות ראשוניים ומשם נתגלגל עם ההפניות…
לא לחפש בהתחלה לבד, כי יש ים של מידע, ועלולים לטבוע בו !!!
אפשר לפנות למרצים אחרים בתחום, עו"ד בתחום וכו'
להיעזר בספרניות – יש להם ידע רב בתחומים רבים לגבי איתור מידע
לחפש במדפים ליד הספר שלנו – הסידור הוא לפי נושא…וגם אם לא מצאנו בחיפוש הממוחשב – נמצא "במקרה"…
לחפש עבודות סמינריונית ועבודות דוקטורט בנושא דומה (לא להעתיק !)
לחפש בהערות שוליים – של מאמרים, של פסיקה, של עבודות אחרות וכו'
o יעילות בחיפוש חומר
להדפיס את רשימות החיפוש, כדי שאם נצטרך חומר בהמשך העבודה – שנוכל לחזור ולא להצטרך לחפש מחדש…
כל חומר שנקרא – להישאר ממוקדים בשאלה הסמינריונית
אם לא מתאים לשאלה – לעבור הלאה…
פסיקה – לעבוד יעיל – רציו, הסוגיה בפסיקה, תוצאת הפסיקה וכו'
במאמרים – להבין מה מטרת המאמר ומה המיקוד שלו
לקרוא את ההתחלה (פתיחה) והסוף (סיכום/תוצאה) ורק אז באמצע
o בחינת השאלה הסמינריונית
אם בשלב זה מגלים שהשאלה הסמינריונית בעייתית (אין חומר למשל או שיש יותר מדי חומר)…
אל תדאגו – השלב הזה תמיד מגיע
זה השלב לבחון האם השאלה נכונה ומדויקת…
לקבל אישור מהמרצה לגבי שינוי הנושא, כדי שלא תיפסל העבודה
בהחלט סביר, תוך תהליכי החשיבה או חיפוש החומר, לשקול את השאלה ולשנות אותה, אולי לתקוף אותה מכיוון אחר וכו'…
o כמות המקורות
עבודה סמינריונית טובה לא מחויבת במספר רב של פסקי דין או מקורות (לדעתו של ד"ר קידר כמובן)
מה שחשוב זה דיון אקדמי רציני בשאלה
מהות העבודה
• 1) שאילת שאלה
• 2) דיון
• 3) מסקנות (שלנו בהסתמך על המקורות)
אפיון עבודה
• בהירה וברורה
o שברור לחלוטין על מה מדברים ואיך דברים מתפתחים ולאן הולכים…
o חשוב שמטרת העבודה תהיה ממוקדת , מבוארת וכתובה במפורש
להזכיר שוב ושוב מה מטרת העבודה, כדי לשמור על הקורא ממוקד
• מדויקת
o הטיעון צריך להיות בנוי בצורה לוגית והגיונית
o חלוקה לפרקים מסודרים ומתפתחים, עם קשר של השתלשלות ביניהם
o חייב להיות קישור בין הפרקים לבין עצמם למטרת העבודה
לדוגמא:
• פרק מבוא
• פרק מבואי שיספר על בעיות שנתקלים בהם
• פתרונות שניסו להגדיר לבעיות אלו
• הפתרון/הרעיון שאנחנו מתייחסים אליו
o הצגת הפתרון
o מומלץ לטעון במשפט משווה – מחוץ למדינת ישראל
o סקירת הפתרון
o ניתוח הפתרון בצורה ביקורתית
• סיכום ומסקנות
• כל פרק צריך להתחיל בפסקת מבוא לפרק ולהסתיים בפסקת סיכום וקישור לפרק הבא
• כדאי לתאר כיצד התקדמנו במהלך הפרק לגבי המטרה של העבודה
• כמה שיותר כותרות משנה יותר טוב….
פרק המבוא
• צריך להכיל שני נושאים:
o 1) תיאור בצורה הברורה ביותר והמפורטת ביותר של מטרת העבודה
לדוגמא – "מטרת עבודה זו היא לבחון…"
o 2) סדר הפרקים – מה צפוי להיות בכל אחד מהפרקים מבחינת שלבים לוגיים
כבר בעמוד הראשון !!!
• המרצה הבוחן קורא את פרק המבוא ואז קורא את פרק הסיכום, וזה משהו שכדאי לזכור כשכותבים את שני הפרקים הללו…
• לזכור שהמבוא הוא חלק מהעבודה האקדמית, הוא לא נועד לסיפורים אישיים…
• עבודה מתוקתקת היא עבודה טובה
• אפשר לציין את ההשערה שלנו לגבי התשובה לשאלה, לא חייבים
פרק הסיכום
• צריך להכיל שני נושאים:
o 1) סיכום של התקדמות המטרה לפי סדר הפרקים
o 2) מסקנה אישית מתומצתת שלנו, בהתאם לתוצאות העבודה, כפי שבאו לידי
ביטוי בפרק המסקנות
במהלך העבודה
• לכתוב ולנתח את פסקי הדין והמקורות, לשלב דעה אישית, ביקורתית או מרחיבה
• נדרשת נימה אישית גם תוך כדי העבודה, תוך התייחסות לחומר המצוטט ומתואר
צורת העבודה
• יש מבנה קבוע שצריך לעמוד בו
• 1) שער
o כולל: שם העבודה, שם המחבר, מספר ת.ז., שם הקורס, מספר הקורס,
שם המרצה, תאריך הגשה
o השער לא נדרש להיות יפה ומקושקש במיוחד…אלא פשוט וברור
o לא לכרוך בצורה בומבסטית, לא בניילון, בצורה רשמית ונאותה
• 2) תוכן עניינים מפורט
o ישקף את מבנה העבודה
o כולל מספרי עמודים ותתי פרקים
o הפרקים ממוספרים
• 3) פרק המבוא
• 4) פרקי העבודה
• 5) פרק הסיכום
• 6) רשימה ביבליוגרפית
o עם כל המקורות כולל הכל שהשתמשנו בעבודה
o לפי נושאים – חקיקה, מאמרים בעברית, מאמרים באנגלית, פסיקה בארץ, פסיקה בחו"ל
o בתוך כל פרק – לפי א"ב או לפי מספר הליך
o לא במקום הערות שוליים !
הערת שוליים
• יש 3 מקרים בהם מפנים להערות שוליים:
o 1) כל ציטוט או אזכור של מקור (גם אם אין ציטוט מפורש)
אחרת – הדבר יכול להיחשב כהעתקה או הפרת זכויות יוצרים ועלול להביא לפסילת העבודה !!!
o 2) כאשר מזכירים אדם או מושג שהמרצה יחשוב שלא נובע מידע כללי…
למשל – אדם XYZ אמר כך וכך – חובתנו להוכיח שאנו יודעים מי זה – ולציין עליו מספר נתונים אישיים
למשל – השר הזה והזה הציע…. לכתוב נניח "שר האוצר בין השנים …"
כנ"ל גם לגבי מושגים או מונחים
o 3) הערת שוליים לוגית
מסר שנרצה להוסיף, אבל אם נרשום בפסקה יפריע לסדר הלוגי
במקום סוגריים…
הערה קצרה – שתיים שלוש שורות מקסימום. אחרת – להוסיף כפסקה.
• הערת השוליים צריכה להיות מדויקת – כולל מספרי עמודים !
• לפי כללי הציטוט האחיד , ובצורה אחידה לאורך כל העבודה
מהות הציטוטים
• ציטוט של עד 2-3 שורות יכול להיות חלק מהפסקה.
o אחרת – בפסקה מוזחת פנימה
• לא להרבות בציטוטים – מה שחשוב בעבודה זה התוכן האישי ולא הציטוט.
• ציטוט נועד לתמוך בטענה ולכן צריך להיות קצר
• לא לצטט רק כי כתוב יפה, אלא כי מנמק או תומך בטענה שהעלינו
מהות האזכור
• רק אומרים באופן כללי למשל "א. ברק בפסרו אומר ככה וככה…"
• יש גם אזכור בצורה של פראפראזה – דימוי על דרך הצמצום
o לוקחים פסקה מספר, חוזרים על הדברים אבל לא בציטוט מדוייק
o תנאים:
להימנע מציטוט מדויק – לשנות לפחות חלק מהמלל
חובה להפנות להערת שוליים ולציין "השוו בספרו של …."
אזכור דמויות
• בפעם הראשונה שנזכיר את שמו – נציין שם מלא ("אהרון ברק").
o בהמשך אפשר "ברק"
• אם בלועזית – בפעם הראשונה – בעברית (למשל רונלד דבורקין) ואז באנגלית
(Ronald Dworkin)
o בהמשך – רק "דבורקין".
• לא לכתוב "המלומד"…
• לא לכתוב "פרופסור", "ד"ר"…
• אם רלוונטי – לציין "השופט", אחרת (אם במאמר) – לא צריך
• לא לכתוב "כבוד השופט"
לועזית
• העבודות כתובות בעברית… כדי לכתוב באנגלית נדרש אישור המרצה
• ציטוטים באנגלית
o יש להימנע מהעתקת ציטוטים באנגלית, כי זה שובר את רצף הקריאה
o אם מצטטים – לצטט רק את מה שממש חשוב, והיתר – לתרגם ולהפנות להערת שוליים
o אם מצטטים – לא לתרגם שוב אח"כ (הנחת יסוד שהקורא דובר אנגלית)
o אם מצטטים משפה שאינה אנגלית – חובה לתרגם את הציטוט לעברית
כולל ארמית
• אם יש ביטוי בשפה זרה
o לא לכתוב ישר את הביטוי, אלא לכתוב קודם את הביטוי בעברית ואז את הביטוי בלועזית !
o למשל רשלנות רבתי (gross negligence)
• להיזהר משגיאות כתיב בלועזית…
• בשמות בלועזית – לבדוק !!!
• כללים לכתיבה בלועזית
o לא הכל באותיות גדולות…
o כדאי אות גדולה בתחילת משפט, היתר באותיות קטנות…
רשימה מפורטת
• לא לרשום "וכו'"
• לא לרשום "בין השאר"
• לטעון את הטיעון המדויק והמלא והמפורט !
אורך העבודה
• כל מרצה קובע את אורך העבודה בסמינריון שלו
• החשש הראשון הוא מה לכתוב…
• עם תחילת הכתיבה מגלים ש… הבעיה הפוכה !
• פעמים רבות עבודה קצרה היא יותר קשה מעבודה ארוכה כי צריכה להיות מתומצתת
שפה וסגנון
• העבודה היא עבודת מחקר
• לא מדובר בשיר או בפואמה
• לכתוב בשפה אקדמית רשמית
• לא לכתוב בצורה מסוגננת מדי או פלצנית כגון "הלך הילד לגן…"
o כותבים "הילד הלך לגן…"!
• לא לכתוב בסלנג
o "פרופר" למשל…
• להקפיד על כללי התחביר
• לא לכתוב בצורה של נקודות…
נספחים
• כעקרון לא צריך נספחים, ניתן להיעזר בהערות שוליים
• אם מסתמכים על מחקר עם נתונים מפורטים – אפשר לצרף בנספח
בדיקה , בקרה , עריכה והגהה
• לא להגיש לפני שבדקנו היטב את העבודה הן מבחינת התוכן והן פורמט…
• אם אפשר – לתת למישהו לקרוא ולקבל חוו"ד כללי צורני (לא תוכני, כי לא הוא המומחה)