תהליך ביטול של חשבונות מוגבלים בבנק ישראל

תהליך ביטול של חשבונות מוגבלים בבנק ישראל
תהליך ביטול של חשבונות מוגבלים בבנק ישראל

חשבונות מוגבלים הם חשבונות המוכרים כבעייתיים לבנק שלכם ולבנק ישראל ועל כן הוחלו עליהם מגבלות מסוימות. במידה והוטלה הגבלה על חשבון הבנק, רצוי לפנות בדחיפות להגיש בקשה מיוחדת לביטול ההגבלה, או לביטול צו עיקול על החשבון.
חובות הם בעיה גדולה ומלחיצה עבור כל אחד. מי מאתנו שנקלע לקשיים כלכליים, לא רוצה לחשוב בכלל על מצב חשבון הבנק שלו, והרבה מאוד אנשים בוחרים להדחיק ולהתעלם ממצב חשבון הבנק שלהם , על פני התמודדות בצורה בוגרת ואחראית עם הבעיה וההשלכות שלה.
תופעה זו של התעלמות מהבעיה, גורמת בדרך כלל להחמרה של המצב באופן ניכר. חשוב מאוד להבין ש החובות לא ייעלמו תוך יום יומיים, ואף אחד לא ישכח את הכסף שאתם חייבים לו, ועל אחת כמה וכמה ש הבנק או נושים אחרים לא יישכחו את החובות שיש לכם מולם.
הנושים תמיד ינסו להגיע למצב של פירעון מלא של החוב הכספי, וזאת מוקדם ככל שניתן.
הנושים ינקטו בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי להבטיח שהסכום שאתם חייבים להם, יוחזר במלואו. לכן, במידה והתמהמהתם עם הטיפול בבעיית החובות והגעתם למצב בו בבנקים, יש לכם חשבונות מוגבלים, תצטרכו לבקש ביטול של צו העיקול חשבון הבנק.
נפרט במאמר זה על ההשלכות במצב של חשבונות מוגבלים ועל הדרכים בהן תוכלו להתמודד עם הבעיה.

מתי ואיך אפשר להגיש בקשה לביטול הגבלה על החשבון בבנק?


איך תמצאו את עצמם עם חשבונות מוגבלים בבנק? אם 10 שיקים, או יותר, שחילקתם, לא נפרעו בגלל היעדר כיסוי, ועברו 15 ימים לפחות בין השיק הראשון שלא כובד לשיק אחרון. תכינו את עצמכם להודעה מהבנק שהחשבון שלכם הופך להיות מוגבל ובנק ישראל מיודע על כך.
אם חלו שני הקריטריונים הללו, החשבון שלכם בבנק יוכרז כמוגבל והבנק שלכם יעביר את הסטטוס החדש שלכם לבנק ישראל על מנת שמבנק ישראל יעדכנו את שאר הבנקים והמוסדות הפיננסיים בארץ, על מצבכם. על הבנק ליידע על כך מראש את הלקוח, וגם את כל מורשי החתימה ומיופיי הכוח בחשבון המדובר.
בחשבונות מוגבלים אי אפשר להשתמש בשיקים ולפעמים אפילו לא בכרטיס אשראי, כמובן שנוסף על כך, הבנק לא יכבד כל שיק שנרשם על ידי בעלי החשבון הבעייתי.
כמו כן, תגלו במהרה שאתם לא זכאים לקבל הלוואות וודאי שלא תהיו זכאים לקבל הלוואת משכנתא, וזה רק חלק מהשלכות רבות. (למשל, במידה ואתם שוכרים דירה, דעו שיש לא מעט בעלי דירות שלא יסכימו לחתום חוזה עם שוכרים שחשבון הבנק שלהם מוגדר כמוגבל).
עוד חשוב לדעת – לא תוכלו לקבל אשראי לעסקים בבנק, ולא תהיה לכם אפשרות לפתוח חשבון חדש באותו בנק בו מנוהל החשבון המוגבל.

כיצד מתבצע ביטול של חשבון מוגבל בבנק ישראל?


במצב בו חשבונכם הוגבל, רצוי שתפנו במהרה לעורך דין אשר מתמחה בנושא. תפקידו של עורך הדין במקרה שכזה, יהיה לסייע לכם בהגשת הערעור לבית משפט השלום על הפיכת החשבון למוגבל, או בהגשת בקשה לצו מניעת הפיכתו של חשבונכם למוגבל.
את הבקשה לכך מגישים בבית משפט השלום באזור מגוריכם, עד 20 יום מהתאריך בו לא כובד השיק העשירי בחשבון הבנק שלכם. בערעור שתגישו תוכלו לבקש ביטול של הסנקציה בבנק ישראל, זאת אך ורק במידה וישנו חשד סביר שהשיקים שלכם סורבו עקב טעות או בשל התנהלות שאינה תקינה מצד הגורמים הבנקאיים.
בזמן הגשת הבקשה, חשבון הבנק שלכם יקבל את הסטטוס 'מועמד להגבלה'.
מצב זה זו ייתן לכם זאת הזמן הדרוש על מנת לבחון את שלל הבעיות בחשבון ולטפל בהם במהירות עד כמה שניתן, או במידה ואין באפשרותכם לטפל בחשבון, תוכלו לחשוב ולהכין עילה מוצדקת שתלווה את בקשתכם לביטול ההגבלה בבנק ישראל.
לא פעם שיק שלא נפרע, לא כובד בשל חוסר תשומת לב, אם לא עקבתם לא אחרי מצב העובר ושב שלכם. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי בזמנים בהם הבנק עובד במתכונת מצומצמת, יכול להיות שיתרחשו תקלות כאלה ואחרות, ולמעשה יתרחשו סירובים אוטומטיים לשיקים, שבזמנים אחרים היו נפרעים בלי כל בעיה, ואפילו רק בעבור הסתמכות על הכנסותיו העתידיות של הלקוח, וזו רק דוגמה מבין דוגמאות רבות אחרות.
אם כן חשוב לזכור, כי טיפול בחשבון מוגבל לא מסתכם בעניינים טכניים בלבד. חשוב ביותר שתעשו בדק בית ותוודאו שהבעיה שלכם תיפתר מן השורש.

בקשה לביטול צו עיקול על חשבון בנק


כיום ה-BDI משותף בין כל הבנקים והמוסדות הפיננסים, והמידע עליכם חשוף וגלוי לכל גורם רלוונטי במקומות אלו. יכול להיות שבעלי חשבון מוגבל יגלו במפציע שאין באפשרותם בכלל להקים חשבון חדש או לקחת סיוע פיננסי מאף גוף עד לביטול ההגבלה על החשבון בבנק ישראל.
בקשה לביטול צו עיקול חשבון בנק נעשה על ידי הגשה של טופס בקשה לעיכוב או ביטול הליכים, ואפשר להורידו באתר של ההוצאה לפועל. יהיה עליכם לצרף לטופס הבקשה גם את דו”ח התנועות האחרונות בחשבון העובר ושב, ואם יש עיקול על המשכורת שלכם, תצטרכו לצרף גם את פרטי המעסיק.
הכרחי שתנקטו תמיד בגישה אחראית ובמבט לטווח ארוך, ותתחילו לאזן את מצבכם הכלכלי, כדי לטפל בכל החובות שלכם בחשבון הבנק.

המאמר נכתב על ידי ארביב-פרץ משרד עורכי דין https://www.anp-law.com/